Date

Wed - 13.12.2017


May 2008

Independent News & Media has spent $7.5 million on a 20 percent stake in Indonesian newspaper publisher Abdi Bangsa TBK, the Independent reported Friday.

Abdi Bangsa, which publishes Indonesia's highest circulated daily papers, also has online publishing, magazines, books, radio and outdoor advertising interests.

The all-cash consideration will be held by a share rights placement and a stock purchase from existing shareholders. Combined, INM will hold a 20 percent share, the Independent reported.

The purchase adds INM's presence to another country, as it already reaches into markets in Ireland, Australia, New Zealand, India, South Africa and the United Kingdom. Abdi Bangsa's largest shareholder is Mahaka Media/Erick Thohir, who has a 52 percent stake, according to the Independent.

Sir Anthony O'Reilly is INM's biggest shareholder, and holds a share of just under 28 percent. O'Reilly's son, Gavin O'Reilly, is chief operating officer of INM, and also president of the World Association of Newspapers' executive committee and board.

Tags

Author

Leah McBride Mensching

Date

2008-05-31 04:07

The Wentworth Courier's 15 year hold on real estate advertising in Sydney's eastern suburbs is over, after the Australian Competition and Consumer Commission on Thursday revoked the paper's exclusive dealing notification it has held since 1993, The Sydney Morning Herald reported Friday

The complaint that the deal was anti-competitive was placed by Fairfax Media, which reported the deal gave the Courier “immunity from court action.”

The contracts gave agents significantly lower advertising rates, but in return, required them to place 75 percent of their total print display advertising in the Courier, The Sydney Morning Herald, a Fairfax-owned newspaper, reported.

“Importantly, the current advertising discounts offered by the Wentworth Courier are not necessarily lower than those that would be offered in a more competitive environment,” said Graeme Samuel, the commission's chairman, according to The Sydney Morning Herald. Samuel also said the contracts made it nearly impossible for other local newspapers to compete.

Author

Leah McBride Mensching

Date

2008-05-31 03:56

A question has arisen again and again for a long time: How will old and new media converge? According to Karin von Abrams, eMarketer senior analyst and author of the new report, Web Television in Europe: An Expanding Scene, "Broadcasters have no choice but to embrace new technology and delivery channels, but they are desperate to ensure they can still monetise their content, even when they are no longer monopoly distributors."

By January 2007, about one-half of all broadband users in France, Germany, Italy, Spain and the UK were already watching TV online over high-speed connections, according to a study by Motorola.

Another report from European Interactive Advertising Association (EIAA) also found that 30 percent of online users in 10 major European countries were watching TV, film or video online.

Moreover, as of February this year, over one-half of British adults ages 16 and over with Web access said they had watched TV online. One out of five had watched full-length TV shows, movies or sports, according to Blinkx.

It is obvious that the potential for online TV viewing throughout Europe is huge, and keeps on growing, according to eMarketer.

"Unfortunately, while online users are viewing more content, producers, broadcasters and advertisers are seeing little return on their online TV ventures," said von Abrams. He pointed out that proven formulas to monetize from TV content are under threat.

Author

Erina Lin

Date

2008-05-31 02:40

In 2006, Western and Eastern Europe had the highest mobile density in the world, according to research firm IDATE.

In 2002, the leading regions with highest density were Western Europe and advanced Asian economies, with 79 percent and 68 percent penetration, respectively. Eastern Europe and North America, on the other hand, followed behind, both with mobile reach of about 50 percent.

In 2006, reach in Western Europe jumped to 109 percent, while in Eastern Europe penetration increased nearly two-fold, from 53 percent to 101 percent. In advanced economic countries in Asia and in North America the mobile density reached 84 percent and 76 percent, respectively. However, in developing Asian economies and Sub-Saharan Africa, the reach was still less than 30 percent.

The mobile density was defined as the number of mobile customer per 100 inhabitants, according to IDATE.

Author

Erina Lin

Date

2008-05-31 01:57

Spanish free daily Qué! was down €3.235 million EBITA in the first quarter, Newspaper Innovation reported Thursday.

The Vocento-owned title launched in January 2005.

Vocento bought Qué! from the Recoletos group in July 2007, according to Newspaper Innovation. The group stated in a PRNoticias article that the loss is mainly due to an advertising downturn of -11.3 percent, which could not be made up for by a 1.2 percent increase in unit sales.

Tags

Author

Alexandra Zeumer

Date

2008-05-31 01:31

The Times is set to launch the first phase of its full-colour redesign Monday, the Guardian reported Friday.

The paper's redesign will include an expanded times2 features section, as well as offer more full page spreads, and will focus on weekly editions, not the Saturday edition.

A small team at Times publisher News International has worked on the redesign and revamp, the Guardian reported.

The Times assistant editor, Anoushka Healy, led preparations for the full-colour edition. Ben Preston, former deputy editor, lead the last Times redesign in November 2006, when a new font, Times Modern, was introduced. Neville Brody, former The Face art director, created the new font, according to the Guardian.

In 2004, the Times switched to a tabloid format, and overtook the Telegraph in full-rate sales for the first time.

Tags

Author

Alexandra Zeumer

Date

2008-05-31 01:15

The only national Catholic paper in Scotland, Scottish Catholic Observer, is planning to relaunch next month, allmediascotland.com reported Thursday.

The relaunch of the 1885-founded paper will start on June 13, with a reception taking place in Edinburgh.

According to the new editor and the first woman editor of the paper, Liz Leydon, Scottish Catholic Observer is moving with the times, continuing to set the agenda while staying fresh and relevant in our readers' lives. “We are fostering a lively forum for debate, an exciting tool for education and an active community resource. And we are continuing to do what we do best, covering news in Scotland,” she added, according to allmediascotland.com.

Tags

Author

Alexandra Zeumer

Date

2008-05-31 00:49

Tribune Company is looking sell another one of its businesses, this time its Tribune Media Services unit, in an attempt to increase its short-term liquidity, in order to increase its short-term liquidity, the Financial Times reported Thursday.

TMS is a Tribune subsidiary, and distributes syndicated content, such as columns and comic strips, as well as providing movie and TV listings.

The Chicago-based Tribune Co. is the second largest U.S. newspaper publisher, and is about US$13 billion in debt, US$1.84 billion of which is due in 2008 and 2009, FT reported. It was bought by real estate investor Sam Zell last year.

Although Zell had said he would not sell any of Tribune Co.'s 11 newspapers, last month he agreed to sell tabloid Newsday to cable company Cablevision, to pay down some of its debts. Other newspapers owned by Tribune include the Los Angeles Times and flagship Chicago Tribune.

TMS generates about $25 million a year, before interest, taxes, amortisation and depreciation, and could be worth about $200 million on the auction block, FT reported.

Tribune is also looking to sell to the Chicago Cubs baseball team and the team's home base, Wrigley Field stadium.

Tags

Author

Alexandra Zeumer

Date

2008-05-30 07:57

The Herald and Sunday Herald will launch a joint Web site later this year as part of a £1 million makeover for Newsquest's three Glasgow titles, including the Evening Times, as they prepare to operate a 24/7 online operation, HoldtheFrontPage.co.uk reported Thursday.

The site's content will come from all three newspapers, but print versions will stay the same, carrying content only from current staffers.

Currently, Newsquest is looking to cut about 20 editorial positions, and 40 jobs total, HoldtheFrontPage reported.

The new online editor will be the Sunday Herald's deputy editor, David Milne.

“We aim to be fast and authoritative on breaking news, have a rich diet of multimedia content and offer users the most comprehensive and compelling ideas and debates platform in Scotland,” Milne said, according to HoldtheFrontPage.

Author

Alexandra Zeumer

Date

2008-05-30 07:47

The global mobile customer base has grown from 945 million in 2001 to 2.6 billion in 2006, according to consulting and research firm IDATE.

In 2001, more than 60 percent of the base, or 576 million, came from industrialised countries, while 369 million were from developing countries. In 2006, however, those in developing countries have surpassed those in industrialised countries, with 1.7 billion, or 66 percent, versus the 886 million in industrialised countries.

In terms of penetration, or the number of customers/lines per 100 inhabitants, the rate in industrialised countries was already 60.9 percent in 2001, while in developing countries it was merely 7.4 percent. In 2006, the rate in industrialised countries reached 91.8 percent, which is almost saturated, while in developing countries, the rate grew to 32.1 percent, still having much room to grow, IDATE reported.

Author

Erina Lin

Date

2008-05-30 07:44

The Newspaper Association of America, which represents U.S. newspaper publishers, has called off its annual Mid-Year Media Review, a presentation for financial analysts, due to low attendance numbers, Reuters reported Wednesday.

The conference usually takes place in June, but as investors become less interested in the newspaper sector, many publicly traded newspaper owners are opting for the Deutsche Bank Media & Telecommunications Conference in New York, June 9 and 10.

The Mid-Year Media Review was formed to give newspaper executives the chance to tell investors on Wall Street why newspaper companies should be invested in.

NAA Spokeswoman Sheila Owens told Reuters that Deutsche Bank offered the NAA a similar platform, and the NAA agreed.

As U.S. newspaper stocks have gone downhill and publishers are not yet able to bridge the print losses gap through online or other digital revenues, investors are not as interested as they once were.

Although NAA members have not yet discussed whether to hold the conference next year, there are currently no plans to do so, Owens told Reuters.

Author

Leah McBride Mensching

Date

2008-05-29 07:55

One of the Netherlands' wealthiest people and owner of the free daily De Pers, Marcel Boekhoorn, bought a five percent stake in Telegraaf Media Group (TMG), Newspaper Innovation reported Wednesday.

TMG publishes De Telegraaf, local newspapers, free daily Spits and free local weekly papers. The group also publishes magazines and has a large stake in Sky Radio in the Netherlands.

Boekhoorn said he believes TMG's profits can be improved, according to Newspaper Innovation.

Tags

Author

Alexandra Zeumer

Date

2008-05-29 07:44

The online gaming market in Asia Pacific region is expected to bring in US$21.1 billion in 2013, according to a new report by In-Stat, "Online Gaming in Asia: Strong Potential for Growth".

According to the study, increased household Internet penetration and new content for online games are two of the key drivers.

Many Asian gamers subscribe to online games, which makes up most of the industry's revenues, eMarketer reported.

"The online gaming market in the Asia-Pacific region is growing in tandem with the significant increase in consumer Internet use. In addition, the number of market players is rapidly expanding; therefore, improved content and a greater variety of games are keys to success in this market," said Stephanie Ethier, analyst at In-Stat.

Of all the Countries in the region, China is the fastest-growing and is expected to become the largest by 2009.

Author

Erina Lin

Date

2008-05-29 07:43

Hollinger Inc. will no longer have control of the Sun-Times Media Group (STMG), after a Canadian court approved a deal allowing the two to go their separate ways, Editor & Publisher reported Tuesday.

Ontario Superior Court Judge Colin Campbell on Monday passed the settlement agreement that states all the litigation and disputes between STMG, Hollinger Inc. and Hollinger's largest secured creditor, Toronto firm Davidson Kempner Capital Management LLC are resolved.

The entirety of Hollinger Inc.'s Class B shares, with 10-to-1 voting rights permitted to have a 70 percent voting stake in STMG with around 19 percent equity interest, will be transformed to Class A shares with one vote per share. Meanwhile, Davidson Kempner will receive a 20 percent stake in STMG, E&P reported.

“This is another step in achieving the goals we have laid out to our shareholders: improved operating performance, resolution of the Company's unique legacy issues, and exploration of strategic alternatives for the Company,” Cyrus F. Freidheim Jr., STMG president and CEO, said in a statement, according to E&P.

STMG is looking into strategic possibilities, which include the sale of all or few of its newspapers, E&P reported.

Tags

Author

Alexandra Zeumer

Date

2008-05-29 07:40

UK Newspapers upped their share of display advertising revenue to 14 percent in 2007, up from 13.7 percent in 2006, new research from the Newspaper Marketing Agency has found, Marketing Week reported Tuesday.

The Nielsen Media Research figures show that newspapers are ahead of the Internet, at 5.3 percent, as well as outdoor (7.4 percent) and radio (5.7 percent).

The magazine sector dropped last year to 10.8 percent, from 11.2 percent in 2006, but television grew from 34.9 percent in 2006 to 35.7 percent in 2007, Marketing Week reported.

Author

Leah McBride Mensching

Date

2008-05-28 07:53

The Irish telecommunications billionaire Denis O'Brien, is increasing his Independent News and Media (INM) stake within to 22.7 percent, closing in on a level in which he will have more of a say on the media group's policy, the Financial Times reported Tuesday.

O'Brien has been expanding his stake in the Dublin-based media group throughout the past year, and has been a critic of the company's corporate governance and performance.

O'Brien's INM stake close to reaching the 25 percent level, which would give him the power to call emergency meetings and block resolutions. Sir Anthony O'Reilly remains the company's biggest shareholder, and has called O'Brien a “dissident shareholder.” O'Reilly's son, Gavin O'Reilly, is chief operating officer of INM, and also president of the World Association of Newspapers' executive committee and board.

The company's annual meeting will be held on June 11, and O'Brien is expected to pressure the company over retaining ownership of the Independent and Independent on Sunday in the United Kingdom, which have been loss-making, as well as investments in Australia and South Africa, the Financial Times reported.

Tags

Author

Alexandra Zeumer

Date

2008-05-28 07:40

A group of Belgian newspapers are seeking up to €49.1 million from Google, in a lawsuit over the right to feature links to the publishers' content online, Bloomberg reported.

Copiepresse, a copyright group for newspaper publishers in Belgium, is asking a Brussels court to charge between €32.8 and €49.1 million, according to the group's secretary-general Margaret Boribon Monday.

Last year, a Belgian court ruled Google violated copyright laws by releasing links to articles on Google News without newspapers' permission.

After the court ruling, Google and the Belgian newspapers started discussions on a possible agreement. Google appealed, stating that it was a way to keep its options open if the negotiations with the publishers broke down.

“Any attempts to reach an agreement between the two sides have failed,” Boribon told Bloomberg in a phone interview from Brussels.

The damages are in addition to a daily fine of €25,000 which last year the court ordered Google to pay until it removes all Belgian news content. Google then removed its links to Belgian newspapers on its search engine and on Google News.

According to Google's spokeswoman Jessica Powell, the company hasn't received anything from Copiepresse. “We are waiting for the outcome of the appeal,” she said.

Author

Erina Lin

Date

2008-05-28 07:38

Trinity Mirror's latest title to revamp its Web site is the Hounslow & Heston Chronicle, which now offers breaking news and photos, and also serves as a portal to its hyperlocal sites, HoldtheFrontPage.co.uk reported Tuesday.

Hounslowchronicle.co.uk also features tools to search for homes, cars and jobs, and its hyperlocal sections are for users to reverse publish material they care about.

The Editorial staff has been publishing a print project similar to the hyperlocal sites, called Retro, which features hyperlocal village and district news, according to HoldtheFrontPage.co.uk.

The paper is part of the weekly paid Middlesex Chronicle.

“The arrival of hounslowchronicle.co.uk is undoubtedly the key development for the future of the Chronicle brand,” Janice Raycroft, the paper's editor, told Holdthefrontpage.co.uk. “From this week the service we offer readers and advertisers is unsurpassed and taking a clear – and very exciting – direction to the future of multimedia publishing.”

Author

Alexandra Zeumer

Date

2008-05-28 07:25

Telegraph Media Group's editor-in-chief told the Google Zeitgeist conference that the arrival of multimedia reporting means he now sees CNN and the BBC as the Telegraph's main competition, Journalism.co.uk reported Friday.

Will Lewis, who spoke at the event last week, told delegates that when it comes to online, the Telegraph is looking past traditional competition on Fleet Street and concentrating on consumers' needs.

Unlike other newspaper publishing companies, however, Lewis said he does not believe Google or other online news referral sites as rivals of the Telegraph, but instead as sites that benefit the publication.

“A lot of people in our industry think Google is an enemy. We love Google; it brings an enormous amount of business to our door. We love Digg too, it brings enormous amounts of business to us. Embrace the people that help you grow a new business is our general mantra,” Lewis said, according to Journalism.co.uk.

Author

Alexandra Zeumer

Date

2008-05-27 04:51

Media ownership rules in the United Kingdom are unfairly heavy-handed on traditional players like newspapers, while the digital companies they have to compete with, especially Google, are free to do – and grow – as they please, Trinity Mirror's chief executive has said, The Sunday Times reported.

Google and other digital rivals do not fall under the rule of the 2003 Communications Act, which has strict ownership and market share rules down to the local level, and traditional media are increasingly feeling the sting as digital companies go unregulated, while they are powerless to fight back, Sly Bailey told the House of Lords communications committee last week.

“I am not arguing that they should be regulated more, I am arguing that we should be regulated less,” she said, according to The Sunday Times.

Without the 2003 Communications Act to hold it back, Google's UK income is set to exceed ITV in 2008, and total Internet ad spending is on track to overtake the entire television sector in 2009. It currently commands half the £3 billion online ad market in the United Kingdom, and is expanding at 30 percent a year, The Sunday Times reported. Meanwhile Trinity Mirror had to close eight newspapers in Peterborough and Derby earlier this month, and could not sell them to regional and local newspaper publisher Johnston Press because competition authorities believed the sale would break media ownership rules.

Tags

Author

Leah McBride Mensching

Date

2008-05-27 03:47

Pay-TV mobile subscribers prefer entertainment channels over news or sports, research group Telstra has announced, The Australian reported.

In Australia, mobile entertainment channels Fox8 and The Comedy Channel are the most watched, followed by music channels Channel V2 and Channel V.

Originally, the research firm expected news and sports channels to be the most popular, said Freddie Jansen van Nieuwenhuizen, multimedia director for Telstra Product Management, according to The Australian.

Paid news channels Sky News and Sky Business are “doing well” for mobile, but the big winners were Fox8's Australia's Next Top Model and Fox8's Family Guy.

van Nieuwenhuizen said people ages 40 to 50 used mobile television most, and that because these people have children, the families are using the mobile as a second television when the family cannot agree on what to watch on TV, The Australian reported.

Peak mobile viewing times are at 7 p.m. on weekdays, and at midday on weekends, according to the Telstra research.

Author

Leah McBride Mensching

Date

2008-05-27 03:03

Cablevision is the latest in a line of four owners to take over Newsday since 1995, and the newspaper's staffers and readers wonder if it will still have the independence to critique itself and its new corporate owners once the sale is complete, not to mention if the cable company is prepared to run a newspaper, The New York Times reported Monday.

“Not so long ago, Newsday belonged to the front rank of American journalism. It reached far beyond its original role as chronicler of Long Island, covered news worldwide, undertook big reporting projects and even had the audacity to take on the New York City market. But since 1995, a series of owners and managers has chipped away at Newsday's news budget and its mission, turning it into something smaller, more local and, in many ways, less ambitious — a good regional newspaper,” states The New York Times article, by Richard Pérez-Peña.

Cablevision, which has never owned a newspaper, bought Newsday for US$650 million earlier this month. Owned by the Dolan family, the high-speed Internet, digital cable TV and digital voice services company has never had the best of relationships with the news media, The New York Times reported, which leaves reporters and editors at the paper on edge.

Tags

Author

Leah McBride Mensching

Date

2008-05-27 02:39

Telegraph.co.uk overtook guardian.co.uk to become the most popular UK national newspaper site in April, according to the most recent figures from the Audit Bureau of Circulations Electronic, the Guardian reported Thursday.

The Telegraph Media Group, the online portal for the Daily Telegraph and Sunday Telegraph, which also carries original content, witnessed its unique user numbers increase 9.45 percent from March to 18,646,112 for April.

The figures from ABCe display that Telegraph.co.uk added over a million unique users in March and April. In February and March an additional five million unique users followed, the Guardian reported.

Guardian.co.uk experienced a month-on-month drop of around one percent within its unique users figures, to 18,546,017 in April, showing a year-on-year rise of 22.25 percent over April 2007.

Mail Online appeared to have another good month with 18,039,943 unique users in April, which increased less that one percent from March, but by 93 percent compared to April 2007.

Times Online increased 4.21 percent month-on-month to 15,406,254 unique users in April, similar to a 73 percent rise year-on-year.

Last month, the Sun Online had 14,068,523 unique users, up by about 2 percent from March and 71 percent from April 2007.

In April, Mirror Group Digital joined the monthly ABCe web traffic audit and observed 4,277,502 unique users, which was down three percent from March.

Author

Alexandra Zeumer

Date

2008-05-27 02:38

The Joint Industry Committee for Web Standards (JICWEBS) will review the way data is gathered for Audit Bureau of Circulation Electronic (ABCe) audits of newspaper Web site traffic, Journalism.co.uk reported Friday.

Newspaper publishers currently are at liberty to decide on one of several technologies to be used to gather their web data.

Rival newspaper groups complained when Telegraph.co.uk added more than six million unique users in two months after swapping from an approved data-collecting tool, HBX SiteCatalyst, for another approved tool, WebTrends 7 On Demand, Journalism.co.uk reported. The Telegraph maintained that the growth was due to its popular editorial content, not the data collecting switch.

“The evolution of the analytical approached means that within these standards minor variances can occur depending on the analytics tools being used to count traffic,” JICWEBS said in a statement, according to Journalism.co.uk.

The statement also said that audited online figures for national newspapers certified by ABCe are in full compliance with industry standards, but a closer look at the variances caused by using different tools is needed.

“Audit standards must evolve alongside the fast moving digital publishing sector,” said Zech Leonard, Times Online publisher and newspaper representative to JICWEBS, according to Journalism.co.uk.

Author

Alexandra Zeumer

Date

2008-05-27 02:36


© 2015 WAN-IFRA - World Association of Newspapers and News Publishers

Footer Navigation