Date

Wed - 13.12.2017


April 2007

by Tatiana Repkova

The size of The Sydney Morning Herald will be reduced from its current broadsheet size next year as part of a significant restructure by publisher Fairfax Media. The changes will include another round of redundancies at the Herald and The Sun-Herald, the third in less than three years.

FairfaxWeb site announced details of the changes to staff on April 26. Under the change, the current A3 height of the Herald and its sister publication, The Age, will remain the same - as will the price - but the width of the pages will be cut.

"Broadsheets have been our currency for 175 years, and we are sticking with them. Readers turn to our broadsheets for quality, integrity, authority, incisiveness and the very best journalism in Australia," Fairfax chief executive David Kirk said in a statement. "But size does matter, and it is time to give our readers what they keep telling us they want: a slightly narrower broadsheet so that they can spend more time with our newspapers."

Kirk confirmed the company would implement "a narrower broadsheet format for the SMH and The Age" in the first half of 2008. He said the company had not finalised what the new size would be although The New York Times was cited as an example of the type of narrower broadsheet that Fairfax is paying "particular attention" to. Fairfax's move follows the Brisbane Courier-Mail's switch from broadsheet to tabloid last year, and will leave The Australian and The Canberra Times as the only major metropolitan newspapers with a traditional, full size broadsheet format.

Author

Erina Lin

Date

2007-04-26 22:03

by Tatiana Repkova

UAE evening newspaper Emirates Evening Post has ceased publication due to licensing issues, Arabian Business has reported. A source was quoted as saying staff were given no warning that the paper was closing down. The tabloid was published by the Sharjah-based Press Centre and Art Productions. http://www.ameinfo.com/117694.html; April 24, 2007

Tags

Author

Erina Lin

Date

2007-04-25 00:10

by Tatiana Repkova

Abu Dhabi's Mubadala Development Company (MDC) is gearing up to launch a daily English-language newspaper that will be part of an ambitious new media empire, ArabianBusiness.com has revealed. The government-owned investment company is currently head-hunting for senior editorial staff to work on a broadsheet-style general news title. A tentative launch date of Nov. 2007 has been set. MDC is also thought to have plans for a dedicated business newspaper, although it would probably launch this after the general news title. http://www.arabianbusiness.com/index.php?option=com_content&view=article... April 24, 2007

Tags

Author

Erina Lin

Date

2007-04-24 23:47

by Tatiana Repkova

"The first quarter is a seasonally weak quarter for Metro International and is usually loss making. However, the first quarter 2007 results also reflect the disappointing performance in some of our key markets, such as Sweden, Spain, France and the United States,” Pelle Törnberg, President and CEO of Metro International, has announced.

Tags

Author

Erina Lin

Date

2007-04-24 05:38

by Tatiana Repkova

Agence France-Presse and Italian news agency ANSA announced a cooperation deal for an economic and social news Internet portal for Mediterranean basin countries. AFP will join 18 other national agencies that have been supplying news to the ANSAmed portal since 2004.

AFP will contribute output from its southern French bureaus in Marseille, Nice and Montpellier, as well as from its bureaus in Algeria, Morocco, Tunisia and Mauritania. AFP also committed to supplying ANSAmed with news items of European and Mediterranean importance from newsrooms around the Mediterranean.

ANSAmed publishes news in Italian, English and Arabic, will receive between 10 and 20 daily news items with a Mediterranean angle from AFP. AFP and ANSA already buy each other's editorial services and work together in several forums at a European and Mediterranean level. ANSAmed's 19 member agencies are AA (Turkey), ACN (Catalonia), AFP, AMI (Mauritania), ANA (Greece), ANSA (Italy), APS (Algeria), ATA (Albania), CAN (Cyprus), MAP (Morocco), Mena (Egypt), NNA (Lebanon), PETRA (Jordan), QNA (Qatar), SABA (Yemen), SANA (Syria), STA (Slovenia), TAP (Tunisia) and WAM (United Arab Emirates). AFP; April 23, 2007

Tags

Author

Erina Lin

Date

2007-04-24 00:35

by Tatiana Repkova

UK digital publishers experienced an average 60 percent increase in turnover in 2006, and are predicting an average of 72 percent growth for 2007 – double what they were forecasting this time last year.

The latest membership survey from the UK Association of Online Publishers, the AOP Census 2007, found that digital now contributes an average of 12 percent of members' overall revenue. Total turnover for AOP members' digital operations increased to £575m, up from £344m the previous year. Advertising contributes the largest share of online revenue for digital publishers at 75 percent. Display advertising (including sponsorship) contributes 59 percent of overall income, classifieds contribute 16 percent, and paid-for content (including syndication) contributes 12 percent of revenues. Revenue from paid-for content increased by 50 percent in 2006. Nearly half (46 percent) of AOP members charge for content, up from 37 percent in 2006.

Author

Erina Lin

Date

2007-04-23 22:06

by Tatiana Repkova

The Globe and Mail has introduced a host of significant changes and enhancements to its print and digital products.

The newspaper has adopted a new design and a trimmer 12-inch (30.5-cm) wide broadsheet format. A new weekday section, Globe Life, debuts and ReportonBusiness.com officially launches as a one-stop site for The Globe's business and investing content online. A new Market Action Centre has been created at ReportonBusiness.com, while the newspaper section places its emphasis on interpreting the financial results of the previous day. These developments are supported by the hiring of 30 journalists and significant investments in foreign reporting, new features, columns, print and digital design, and newsroom operations. www.environicspr.com; April 23, 2007

Author

Erina Lin

Date

2007-04-23 22:04

by Tatiana Repkova

The newspaper group Independent News and Media is creating 60 jobs at a new printing press in Newry. The £20m plant was opened by chief executive Sir Anthony O'Reilly and former MP for the area Seamus Mallon. The company prints more than 30 newspapers, including the News of the World and the Daily Express.

O'Reilly said Newry was chosen for "its strategic position on the North/South corridor, excellent infrastructure and skilled employees." Newspapers previously produced in Dublin are "now printed and transported south before dawn to the markets of the Republic," he said, adding that their printing presses in Belfast had run out of capacity just months before the beginning of a 15-year contract to print News International publications, including the Sun and the News of the World. "This is in addition to Belfast printing the Daily Express, Daily Star, Daily Telegraph, Daily and Sunday Mirror, the People and an array of other titles," he said. The Belfast Telegraph, which is owned by the Independent group, will continue to be printed in Belfast, where its presses were recently upgraded.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/northern_ireland/6574585.stm; April 20, 2007

Author

Erina Lin

Date

2007-04-20 22:00

by Tatiana Repkova

Dato – the first new door-to-door distributed freesheet to hit the streets at the start of the Danish freesheet war last August – has become the second free title to be withdrawn from the market. Berlingske Officin, Mecom's Danish division, has decided to merge Dato with Urban, the newspaper group's pre-freesheet-war freebie, and Dato will cease to exist as an independent newspaper as of April 19. http://kristinelowe.blogs.com/kristine_lowe/2007/04/montgomerys_dat.html; April 19, 2007

Tags

Author

Erina Lin

Date

2007-04-20 05:51

by Tatiana Repkova

Thousands of children across South Africa receive a free newspaper via email in a language they easily understand, an education conference heard on April 18. Editor Duncan Guy told the Meraka Innovate Conference for Educators in Pretoria the innovation started two years when he made a newspaper for his son.

Guy is a reporter at the SA Press Association, which is also the newspaper's media sponsor. "I decided to marry the news I deal with at work with his bedtime stories and what came of it was a little newspaper I later presented to his school, St James Preparatory School in Belgravia, Johannesburg," he said. "Soon his friend's school took an interest. Today we have The Times I Am Living In and its Afrikaans translation 'Die Tyd Waarin Ek Leef' going to around 700 e-mail addresses, twice a week."

News is selected and written with circumspection while trying not to avoid major issues, said Guy. He gave the example of writing about the war in Ivory Coast through a story with a happy ending, about a boy who became separated from his family and was eventually reunited when neither thought the other was even alive.

Tags

Author

Leah McBride Mensching

Date

2007-04-19 07:33

by Tatiana Repkova

According to an NSK annual poll on the current state of the electronic media, 86 NSK member companies - up one from the previous survey - are operating a combined total of 168 Website services.

The survey for 2007 also found many companies have been making organizational changes or reforms to their electronic media divisions, including sweeping measures to spin off such operations into separate companies. Three companies are also providing social networking services on their Web sites to help promote information exchange among users.

The survey, which has been conducted every Jan. 1 since 1998, tracks entries into the electronic media field by member companies, as well as evaluating their business strategies. A total of 86 companies responded to the latest survey. According to the survey results, the Nikkei, the Sankei Shimbun, the Nikkan Kogyo Shimbun and the Kyoto Shimbun separated their electronic media divisions into new companies or carried out organizational reforms associated with such spin-offs. NSK News Bulletin Online, http://www.pressnet.or.jp/newsb/; April 2007

Author

Erina Lin

Date

2007-04-13 22:09

by Tatiana Repkova

As China's elderly population continues to surge, Chinese publications catering to seniors are seeing their circulation figures grow and advertising revenue soar. Statistics released by the Council of Senior Publications show that China currently has 28 newspapers aimed squarely at older readers, with aggregate annual circulation of 4 million copies and more than 60 million yuan of advertising revenue.

China's first newspaper for the elderly appeared in 1984 in Guangzhou, capital of south China's Guangdong Province. Since then, other publications for seniors have begun to hit newsstands across the country.

"Last year, China's total newspaper advertising revenue decreased slightly, but advertising income for publications targeting seniors increased," said Li Yuan, deputy director of the Council of Senior Publications. Newspapers for the elderly often run stories on how to prevent and treat diseases such as high blood pressure, diabetes and depression, along with suggestions on how to spend leisure time.

China currently has more than 100 million citizens aged 60 or above. Many of them live in rural areas and are not newspaper subscribers, “so there is still a huge untapped market for senior publications," said Li. http://news.xinhuanet.com/english/2007-04/13/content_5973200.htm; April 13, 2007

Tags

Author

Erina Lin

Date

2007-04-13 21:50

by Tatiana Repkova

Corporate loyalty programs have been around for more than 20 years – one of the first big ones being American Airlines Advantage Program – but newspapers have been slow to catch on.

The Washington Post online site is now joining the loyalty circus, and has taken on the former head of United Airlines' loyalty program to run it. The idea is simple – when readers click on an article on the Post's Web site, they can earn PostPoints that can be redeemed for merchandise. However, most of the merchandise has to be picked up from local Washington D.C. shops, which poses a problem for readers outside the D.C. area. Local retailers like the idea, too. To join the program, retailers must be a Post print advertiser. The Post had a demand so large, they actually had to turn away merchants for the launch.

The Post will be using the click-throughs to see which stories generate the most interest. Another example of rewards include free movie tickets.For example, a reader who always clicks on movie reviews could get an e-mail from the Post's movie reviewer offering free tickets to a screening.

Of course, people could click on stories just to get points, a problem the Post will need to work out.

http://www.followthemedia.com/tickle/ticklefile09042007.htm#10; April 13, 2007

Tags

Author

Erina Lin

Date

2007-04-13 21:49

by Tatiana Repkova

Metro International S.A. announced that it has entered into a joint venture and franchise agreement with Grupo Bandeirantes de Comunicação, one of the leading television broadcasters in Brazil. A new edition of Metro will be launched in Sao Paulo, Brazil, on May 7, 2007.

Metro International has a 29.99% interest in the joint venture operation and will account for its interest in the company as an equity participation. Metro International will also receive a franchise fee reflecting Metro International's significant operational support of the joint venture. Grupo Bandeirantes owns the remaining shares in the joint venture and the operation will benefit from cross sales synergies with Grupo Bandeirantes' as well as Group Banderantes' considerable expertise of the Brazilian media market. Metro will initially distribute 150,000 copies in Sao Paulo under the name Publimetro, a brand name which is already strongly established in Chile and Mexico.

Tags

Author

Erina Lin

Date

2007-04-12 05:46

by Tatiana Repkova

U.S. financial publisher Dow Jones is poised to buy the London-based investment banking newspaper Financial News for about £27 million.

It is understood Dow Jones, which publishes The Wall Street Journal, is in advanced negotiations to acquire Financial News. A deal could be announced within days. Financial News is published in print every week and has its own real-time financial Web siteWeb site with around 40,000 subscribers. It is widely read in the City of London, and has a strong following among Europe's top investment bankers and investors.

The newspaper was founded by journalists, including The Mail on Sunday's former City editor Clive Wolman, and Peter Wilson-Smith, a former business correspondent for The Times, as London Financial News in the 1990s. The sale of Financial News, which is being handled by NM Rothschild, is likely to net some of the founders, who are still shareholders, a significant amount of cash. It is believed entrepreneur Angus Macdonald, Financial News's chief executive, who owns around 25 percent of the company, will step down from his current role but will remain as an adviser.

Last year eFinancialGroup, a sister company to Financial News, sold its jobs Web siteWeb site eFinancialCareers.com to U.S.-based online recruitment group Dice, which is owned by venture capitalists General Atlantic Partners and Quadrangle, for £48m. Dow Jones and Financial News could not be reached for comment.

Tags

Author

Leah McBride Mensching

Date

2007-04-11 11:04

by Tatiana Repkova

As part of a large process of modernizing its local daily network Dení­k in the Czech Republic, German-owned publishing house Vltava-Labe-Press (VLP) kicked off a massive marketing campaign April 2 aimed at consolidating the daily's position in the country's towns.

Called Den s Dení­kem (A day with Dení­k, the campaign is the first of a series of marketing efforts planned for 2007. During this campaign, which runs to the end of June, VLP's team is meeting with readers from more than 500 Czech towns.

“In each of these towns we live with the citizens the entire day,” said Roman Gallo, editorial director and editor-in-chief of Dení­k's network. In every town, the newspaper organises debates on topics of local interest such as an insufficient number of shops, unsafe traffic lights or the lack of bank ATMs. Before the meetings, the readers are told about the topic in the local edition of Dení­k. The move is aimed not only at attracting more readers, but also at showing that the newspaper wants to help people solve their problems, Gallo said. These meetings will also include concerts with local bands and programs for children. http://www.cbw.cz/phprs/2007041025.html; April 10, 2007

Tags

Author

Erina Lin

Date

2007-04-10 21:47

by Tatiana Repkova

Following several successful experiments in editorial and newsroom management, JoongAng Ilbo initiated South Korea's first major Sunday newspaper March 18, 2007. JoongAng Ilbo pioneered the use of horizontal copy layout, topical sections and specialist reporters with investigative reporting teams in Korea. Since April 15, 1995, JoongAng Ilbo has been laid out horizontally. At that time it also became a morning newspaper. http://www.nikkei.co.jp/events/asiamedia/speakers_en.html; http://en.wikipedia.org/wiki/Joongang_Daily; April 2007

Author

Erina Lin

Date

2007-04-10 05:21

by Tatiana Repkova

Ukraine free daily 15 minut launched an edition for Donetsk with an initial circulation of 15,000 on April 3. Donetsk is the second city in Ukraine with a population of about 1 million.

In the future, 15 minut plans to move to four more cities. The paper was launched in June 2006 and increased circulation for the Kiev edition from 100,000 to 130,000 just one month ago.

http://www.newspaperinnovation.com/index.php/2007/04/09/second-edition-f...

Tags

Author

Erina Lin

Date

2007-04-10 04:23

by Tatiana Repkova

Thailand's decision to ban the video-sharing site YouTube highlights how aggressively the kingdom has tried to rein in the media since the military coup last year, analysts said.

YouTube has been unavailable in Thailand since April 4, after Thai authorities blocked it over videos deemed offensive to the nation's revered King Bhumibol Adulyadej. In the nearly seven months since the ouster of prime minister Thaksin Shinawatra, the military has also blacked out international news broadcasts, seized a private television station, and blocked political Web siteWeb sites. Thailand has a long history of military rule, but the last time the country had a coup was in 1991, when the revolution in communication was still in its infancy.

Censors now face a much more difficult job, as critics of the regime use technology to find new ways to get their message out. Immediately after taking power, the military gave itself broad powers of censorship and dispatched armed soldiers to TV newsrooms to watch over the news broadcasts. The soldiers left the newsrooms after a few weeks, but the military-installed government last month seized control of the only private station in Thailand.

Author

Leah McBride Mensching

Date

2007-04-09 07:55

by Tatiana Repkova

The Arran Voice of Scotland hopes to attract the island's 5,000 residents away from the Arran Banner, which was set up in 1975 and bought by the Oban Times in 2003. The Banner is featured in record books for once having the most sales per head of population anywhere in the world. The new paper was the brainchild of disgruntled Banner readers who said the paper had lost its local identity. The Arran Voice costs 65p and promises "a fresh new look and hi-tech advertising." The 50p Arran Banner has reacted to the challenge by undergoing a makeover and launching an online presence, which will be unveiled at the same time as The Voice hits newsstands. http://news.bbc.co.uk/1/hi/scotland/glasgow_and_west/6531741.stm; April 6, 2007

Tags

Author

Erina Lin

Date

2007-04-06 23:51

by Tatiana Repkova

The Newspaper Audience Database (NAdbase) report, issued by the Newspaper Association of America shows that during the second half of 2006 unique visitors to newspaper Websites averaged 57.3 million visitors a month or one in three of all Internet users, a 15 percent increase over the same period a year ago (49.8 million) (Nielsen//NetRatings).

In addition, newspaper Web sites contributed to a 13.7 percent increase in total newspaper audience for the coveted 25- to 34-year-old demographic and a 9.2 percent increase for 18- to 24-year-olds (Scarborough). The report did not give figures, however, on the drop-off of the young reading print alone.

“The latest NAdbase report is strong evidence that newspapers are succeeding in driving new innovations and growing their audiences in both size and value,” said John Kimball, NAA senior vice president and chief marketing officer.

http://www.followthemedia.com/tickle/ticklefile02042007.htm#12; April 5, 2007

Tags

Author

Erina Lin

Date

2007-04-05 21:40

by Tatiana Repkova

au fait is the first free daily to be launched in Morocco, which already has several free weeklies.

With a circulation of 10,000 copies, the newspaper has been distributed from Monday to Friday by a team of fourteen peddlers in Casablanca and three in Rabat since March 1. It will soon be available in Marrakech. Readers can also find it in chic cafes such as Frères Gourmets and onboard some of Royal Air Maroc flights, said Réda Sedrati, the newspaper's publishing director.

Launched by Devocean, a web service company created in Canada, the French-language au fait, which targets readers in the age range of 25 to 40, claims to be a civic newspaper. The daily's editorial team is composed of two desk editors and one single journalist. Only 10 percent of its content is exclusive; the remaining 90 percent comes from Agence France Presse (AFP) or Maghreb Arab Press, (MAP), the Moroccan press agency.

Arab Press Network; April 4, 2007

Tags

Author

Erina Lin

Date

2007-04-05 04:07


© 2015 WAN-IFRA - World Association of Newspapers and News Publishers

Footer Navigation