Date

Wed - 13.12.2017


job loss

Last year, the Spanish press employed 11.1 percent less workers than in 2008, according to the Editors Association of Spanish Newspapers, PRnoticias.com informed.

Newspapers reduced their staff from 11,474 employees to 10,190 mostly to cut costs and cope with the effect of the economic crisis.

General information dailies and sport publications are the ones that have done the biggest cuts of staff by 11.60 percent and 7.83 percent, respectively. Interestingly, newspapers specialized in finance have also laid off personnel without lowering their staff spending.

According the most popular publications in the country, El Pais cut the largest number of jobs (392). El Mundo let go 14 workers whereas ABC reduced its staff by 103.

Author

Clara Mart

Date

2010-12-17 22:47

The four largest newspapers in Spain--El Paí­s, El Mundo, ABC and La Razón-- eliminated 906 work positions between 2003 and 2009, PRNoticias reported yesterday. These layoffs represent 39 percent of the 2,325 staff members the dailies had seven years ago.

El Pais, which continues to be the largest employer, has reduced its payroll by 43 percent from 891 employees to 507. According to PRNoticias, the reduction does not mean that all the jobs have been lost because the Prisa Group transferred some of the newspaper's divisions to other parts of the company.

However, the steeper reduction was introduced by ABC, which cut by half its personnel from 774 to 375 staff members. El Mundo also has less staff as it reduced its staff by 35 percent from 446 people.

PRNoticias revealed that La Razon is the only newspaper that managed to increase its work positions since 2003. Now, it has 247 employees on its payroll, up from the 214 it had seven years ago.

According to the 2010 Report of the Journalistic Profession, released last week by Universidad de Malaga, 6,500 Spanish journalists are currently unemployed and the number is expected to increase to almost 10,000 by end of 2010, Xornal de Galicia reported.

Author

Clara Mart

Date

2010-10-13 18:54

USA Today announced plans for the most extensive reorganisation in its 28-year history, including cutting 9 percent of its staff and shifting its emphasis to digital media operations, according to the New York Times' blog.

Company spokesman Ed Cassidy said it plans to shed its workforce by 130 employees across the company, Toronto Sun reported.

The move is aimed to move away from print, according to David Hunke, the president and publisher, in a company press release. "This significant restructuring reflects USA Today's evolution from a newspaper company to a multiplatform media company," Hunke said, Editors Weblog reported.

In order to respond to the increasingly new media consumption, USA Today created five new departments, including Business Development, Product Development and Design, Vertical Development, Digital Development and USA TODAY Sports, Politico reported.

Author

Erina Lin

Date

2010-08-27 21:42

Last Wednesday "financially troubled" daily Washington Times announced it will drop its sports section, Agence France-Presse reported Thursday. The paper recently made public its decision to drop a Sunday edition.

According to the National Post, the Times has laid off more than 40 percent of its staff and is planning to focus coverage more on cultural issues, politics, business and investigative reporting. The Los Angeles Times reported that in addition, the publication plans to concentrate less on local news this year. Nevertheless, some sports features will appear.

"Our market-based, forward-looking plan is both a response to the recessionary economy, continued downward financial pressures on the news industry and our transition into a 21st century multimedia enterprise," President and Publisher Jonathan Slevin said in a statement, according to the LA Times.

Author

Alisa Zykova

Date

2010-01-04 16:01

A consumer advocacy columnist terminated by Connecticut newspaper The Hartford Courant this summer has sued his former employer in state court, alleging the newspaper violated his right to free speech when it fired him in order to appease advertisers, Editor & Publisher reported Wednesday.

The Courant blames the current economic downturn for the separation, further noting that the columnist, George Gombossy, never had a contract and, so, was an at-will employee who could be fired at any time for good cause, bad cause or no cause at all.

Author

Leah McBride Mensching

Date

2009-09-30 16:07

Syndicate content

© 2015 WAN-IFRA - World Association of Newspapers and News Publishers

Footer Navigation